Autoliv knoppade 2018 av sin verksamhet inom aktiv säkerhet för fordon, vilket delades ut till aktieägarna. Det nya bolaget Veoneer innehöll ny teknik som sensorer och styrsystem för självkörande fordon, medan den äldre tekniken med krockkuddar och säkerhetsbälten fick vara kvar i Autoliv. Veoneer var därför mer av ett framtidsbolag som ännu inte gjort vinst, medan Autoliv satt på den gamla kassakon. Någon lysande kursresa har det inte heller varit för aktieägarna. Vid avknoppningen handlades Veoneer för 367 kronor och toppade på drygt 500 kronro en månad senare, men sen dess har det mest varit utförslöpa. Även om bolaget ofta nämns som en kursdubblare med synnerligen goda framtidsutsikter, så har framtiden ofta skjutits framåt i tiden. Pandemin med problem för fordonsindustrin och sen komponentbrist på halvledare har gjort att vändningen inte velat komma.
Kanadeniska Magna har därför lagt ett bud på Veoneer, vilket senare amerikanska Qualcomm har bjudit över. Nu väntar vi besked om det kommer något ytterliggare bud. Som aktieägare är det naturligtvis trevligt att få se ett innehav öka i värde, men å andra sidan är det långt under vad som bolaget handlats för tidigare. Med den potential som också finns inom automoma fordon så är det också synd att bolaget försvinner från börsen. För min egen del påverkar det knappt värdet på min portfölj eftersom innehavet är mindre än en procent. Jag har haft funderingar på om jag skulle öka i det eller släppa det eftersom det var en sån liten del, men avvaktade för att se när vädningen skulle komma.
Vad Autoliv vann på att knoppa av sin mest framtidsinriktade verksamhet för att sen låta en konkurrent köpa upp den är svårt att förstå, men det finns säkert någon som fick en bra bonus på att lönsamheten ökade när investeringarna på framtidens teknik inte längre belastade resultatet. Ska man satsa på framtiden behöver man ibland se bortom kvartalsavstämningen.
Flit och sparsamhet!
Kommentarer
Skicka en kommentar