Fortsätt till huvudinnehåll

Nu får det för fan vara nog!

Hur många timmar har jag inte ägnat åt att läsa börskrönikor, ekonomibloggar och lyssnat på allsköns poddar i hopp om att vaska fram några guldkorn av kunskap. Jag står inte ut med att läsa fler tips om matlådor, att någon fått 457 kronor i utdelning eller att ränta på ränta är världens åttonde underverk. Kraften i exponentiell utveckling lärde jag mig redan i högstadiematten, men det är ingen mening att hänga läpp över bloggläsandets avtagande marginalnytta. I stället får jag själv försöka att skriva inlägg som jag själv skulle vilja läsa och tycker är intressant. Kanske roar det någon och om inte annat så finner jag viss glädje i att själv få formulera mina tankar.

Jag har gjort en lång resa som sparare. Mina första aktieköp var som tonåring i Consafe och Fermenta under tidigt åttiotal. Det var på den tiden som man fick gå in på bankkontoret som ringde upp aktiemäklaren som gjorde affären. Efter ett par dagar kom sen ett fysiskt aktiebrev med posten. Sen dess har det hänt ganska mycket: Nätmäklare och börskrascher, globalisering och internet, förändrade regelverk och helt nya branscher har gång på gång ändrat förutsättningarna. Tänkte med andra ord muta in området som gråhårig nestor i kretsen av fjuniga ekonomibloggare. Hostande av dammet från bleknade avräkningsnotor får jag komma med anekdoter om hur det var förr och om alla mina felsteg på finansmarknaden. Nåja, trampar man inte för snett utan ser till att hålla sig kvar på dansgolvet, så ser det där åttonde underverket till att det blir ganska bra till slut. För en sak är säker, det var inte bättre förr.

Flit och sparsamhet går inte heller att uttala utan att hosta av damm, men bland alla arbetsskygga snålbloggare och skumpavaskade trejders så är det ett namn som sticker ut. Dygder lika gamla och bortglömda som Martin Luther och Max Weber. Jag tycker att det ska löna sig att plugga, arbeta och satsa på företagande. Det är den riktiga ekonomin som skapar bättre liv för människor och där man bör lägga sin kraft. Finansmarknaden har en viktig roll att fylla som smörjmedel, men med galet låga räntor så skjuter belåningar och tillgångspriser i taket. Flera blir rika på bostadsaffärer än arbete. Värderingarna på aktiemarknaden blåses upp av billiga pengar och den som har vett kan tjäna en rejäl hacka på att hänga med så länge som bubblan håller.Det är naturligtvis politiker och centralbankirer som är ansvariga för detta. Vi andra försöker bara agera rationellt i en galen tid. Att det då dräller av snålbloggare som bara drömmer om att leva på en minimal avkastningen av sina indexfonder och bitcoins är inget att förvånas över. Jag hoppas bara att de kommer landa bra och om jag kan bidra med lite sans i all denna galenskap så har jag åtminstone gjort världen lite bättre.

Flit och sparsamhet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Våga vägra index

Indexfonder är ett utmärkt sätt att få en bred exponering mot en marknad till en billig peng. För de flesta småsparare är det därför bättre att spara i indexfonder än att köpa aktier, men för den som vill få en bättre avkastning än index behöver man våga avvika från index. Jag använder själv indexfonder för att få exponering mot USA, Europa och tillväxtländer där jag själv valt att inte handla enskilda aktier från, men är övertygad att jag kan få bättre avkastningen än ett svenskt index genom att undvika surdegar i portföljen. Ett index är ett genomsnitt av de aktier som ingår i det. Det finns lite olika varianter som kapitalviktat eller likaviktat, index som exkluderar miljöbovar eller bara innehåller de absolut största bolagen. I varje index finns det därför bra och dåliga bolag. Några kommer att ligga under genomsnittet i risk och avkastning, medan andra kommer att ligga över. Kan man se till att välja bort dålig bolag och istället ha en högre andel bra bolag så kommer man över ti

Kriget i Ukraina

Invasionen i Ukraina är en oerhörd tragedi som på bara ett par dagar förvandlade människors vardagsliv till ett brinnande helvete. Omvärldens reaktioner har varit stark på att ryska stridsvagnar går till anfall mot europeisk storstäder, att otränade civila behöver skydda sina hem med vapen och att barnfamiljer behöver söka skydd mot flygbombningar i tunnelbanor och källare. Putin hade sannolikt kalkylerat med sanktioner och fördömanden, men underskattade omfattningen och enigheten i reaktionen från väst. Mediabevakningen och de upprörda känslor som den gett upphov till har till slut fått eftergivna länder som Frankrike och Tyskland att ge efter och till slut införa hårda sanktioner. Tyvärr har beroendet av rysk gas och olja gjort att man inte kan ta till den kraftfullaste sanktionen i form av att helt stänga av ryska banker från Swift. Nu blir det istället bara en par banker som stängs ute från internationella betalningar, vilket gör att man ändå kan betala för energin till andra ryska

Smugglaren på Gräskö

Brattsystemet infördes 1919 som ett sätt att hålla ner alkoholkonsumtionen. Systemet gick ut på att ransonera tillgången genom att alla inköp infördes i en motbok samtidigt som det etablerades ett monopol på försäljningen. Motboken var ett häfte med plats för stämplar, där inköpen skrevs in för att bevaka att ransonen inte överskreds. För att erhålla motbok måste man skriva en ansökan till vederbörande systembolag och blev då registrerad som kund om "särskilt hinder icke förelåg". Ransonen för spritdrycker var från början en eller två liter i månaden men ökades senare till normalt tre liter, och det var personens sociala status som avgjorde ransonens storlek. Inkomst, kön, förmögenhet och samhällsposition styrde tilldelningen. Bara en av tio kvinnor hade motbok, och i de fallen de hade en var den tilldelade ransonen långt mindre än männens. Gifta kvinnor och hushållerskor kunde nekas med motiveringen att mannen i familjen hade motbok. Unga, ogifta män kom sällan i fråga oc